LIVE shopping på sociale medier hitter

Nedlukningen har efterladt mange forretninger i detailhandlen med røde tal på bundlinjen. Mange kæmper en daglig kamp for overlevelse, men innovationen tager i krisetider nye former.

Det er i pressede situationer, at vi som mennesker tænker kreativt og ud af boksen. Imens de stærke detailkæder for længst har etableret sig solidt i e-handlen og oplever en enorm fremgang, og tilgang af nye kunder, så er mange mindre butikker stærkt udfordret på deres økonomi og ofte manglende digitale tilstedeværelse. Det er i den krise, at vi nu ser nye muligheder dukke op – og det går hurtigt. Vi oplever med begejstring en hastigt voksende gruppe af meget initiativrige butiksejere, som laver ny digital forretning. Udstyret med en smartphone, en halo-ring og et tripod-stativ formår de at sælge produkter for titusindvis af kroner via LIVE shopping. I Børsen refererede Niels Lunde i sidste uge, til en tøjbutik i Holstebro, som på blot én time omsatte for hvad der svarer til 4 dages normal omsætning i den fysiske butik.

Det kræver, som med alt andet, både entusiasme og et stærkt drive, at skubbe produkter over disken – det gælder også digitalt. Det er autentisk og nærværende, og kunderne elsker det. Der er plads til at lave fejl og ikke helt at have styr på rækkefølgen af produkter og kollektionen – for kunderne oplever, at de er inviteret med ind. Der bliver talt produktegenskaber, pasform, kvalitet og tøjet bliver prøvet på. Det er svært ikke at anerkende den omsætning, som bliver genereret igennem denne nye Live mulighed.

Et seks timers live show

Vi så med, da et live show på seks timer fra Only i Rødovre Centrum rullede over skærmen i sidste uge – en mindre fest med musik i baggrunden. Kunderne blev budt velkommen med navn og pigerne, der stod for salget, var fulde af god energi. Det var et tilløbsstykke på en grå og kold fredag aften. Selv da app’en lukkede ned efter 4 timer, fik butikkens to værter med smil startet en ny session op igen og var tilbage i feed’et med nye og flere styles efter få minutter. Uden af tabe kunderne. At holde salget kørende i 6 timer kræver stor energi, og der må man sige at Only´s live værter leverede.

Se sessionen lige her: LIVE shopping i Rødovre Centrum


Hvordan udkommer du med LIVE shopping?

Essensen ligger i forståelsen af de sociale platforme, brugen af dem og gode værter. Platformsmæssigt er der to oplagte muligheder; Facebook og Instagram. Såfremt at de enkelte butikker har etableret sig solidt på én eller begge sociale platforme - og har været dygtige til at fastholde og motivere deres eksisterende fanskare med stærke opslag omkring nyheder, udsalg, konkurrencer etc., så er potentialet enormt. Et er de fans og følgere som butikken allerede har fået - men delinger mens Live shopping’en foregår skal ikke underkendes.

Potentiale og fastholdelse - også på den anden side af Corona

Er det en engangsfornøjelse med Live shopping? Det er bestemt ikke vores opfattelse, og vi ser det som et stærkt supplement til det eksisterende fysiske (og digitale) salg herunder kundearrangementer, lagersalg, lancering af nye produkter etc. Vi mener, at Live shopping finder et naturligt leje, men også, at typen af personligt digitalt salg er kommet for at blive. Det skaber både stærke kunderelationer til butik og stolte medarbejdere, alt imens butikkens geografiske område bliver udvidet. What’s not to like!

Data is King

Det er, som i mange andre digitale discipliner, relevant at måle på den indsats som det kræver at eksekvere Live Shopping. F.eks. hvilke prispunkter skal rammes med mine produkter, hvilket ønske har vi for antallet af seere (og dermed potentielle kunder), basketsize, gennemsnitligt køb, ugedage og tidspunkter. Hos vores kunde, Rødovre Centrum som er Danmarks største shopping center, samler vi i SPASIBA pt. et større datasæt til analyse på tværs af butikkerne. Vi undersøger om, der er sammenhæng mellem brancher, produkter, varighed, virkemidler, dage (herunder lønningsdage og børnepenge) omsætning, mer- og eftersalg etc. Og i den forbindelse også om det supplerer en eksisterende webshop eller påvirker denne negativt. Disse data, samt best practice for LIVE shopping deler vi løbende med jer.

 

© 2020 by SPASIBA.

SPASIBA ApS
 

Flæsketorvet 68, 1711 København V 

Kontakt@SPASIBA.dk

Jeppe Conrad + 45 20 81 84 85

Nicolaj Sandberg + 45 30 40 50 70