Pinterest annoncering og kanalens muligheder

Pinterest annoncering længe været en ventet tilføjelse til paletteten af PPC-kanaler, og i 2020 åbnede Pinterest ENDELIG op for annoncering på platformen i Danmark. Platformen byder på spændende nye muligheder, der kan gavne din forretning – især hvis du sælger produkter relateret til fashion, boligindretning, livsstil eller gastronomi.


Vi har testet platformen og deler ud af vores learnings. Læs med og bliv klogere på Pinterest!


Hvad er Pinterest

Du har måske browset platformen igennem for at finde inspiration til nye projekter, opskrifter, indretningstips eller noget helt andet. For noget mange bruger platformen til er at gemme inspiration på egne boards, til senere brug.


Men helt generelt er Pinterest et socialt medie med over 416 millioner brugere på verdensplan. En stor andel af brugerene er lokaliseret i USA, men antallet af brugere i Europa har siden 2020 boomet derud af. Alene i Danmark er der 1.1 million brugere, som aktivt scroller gennem platformen.


Således kan Pinterest være en ret god mulighed for dig at ramme netop din målgruppe!


55% af brugerne kommer til Pinterest med købsintentioner

Man kan til en vis grad sammenligne Pinterest med et online shoppingkatalog, hvor brugerne er på jagt efter drømme. Pinterest nævner selv at platformen er en slags personliggjort opdagelse, hvor du investerer i dig selv og er åben for nye ideer. Brugeren er på jagt – og det er noget af det som adskiller sig fra de traditionelle PPC-kanaler. Ser vi for eksempel på Google, så har folk ofte en specifik ide om hvad de ønsker. På Pinterest skal man derimod tappe ind i brugernes åbenhed og en noget længere købsrejse. På platformen ser man nemlig sjældent specifikke søgninger, men i langt højere grad generiske.

Derfor skal vi som marketers være opmærksomme på at produktet ikke skal være i fokus – det skal ideen. Alt hvad vi laver på Pinterest, er nemlig fremtidsorienteret og vi skal inspirere brugeren til handling. Og det er netop det mindset vi skal tappe ind i som annoncører.


På Pinterest rammer vi brugeren før købsprocessen og vi køber os derved ind i en ide før konkurrenterne


Et eksempel kunne være Mette, der sidder hjemme under lockdown og er træt af at kigge på hendes stue. Hun går på Pinterest og søger helt åbent på "inspiration til stuen”. Intet specifikt. Mette er således modtagelig for mange aspekter – møbler, tæpper, lamper, smart opbevaring – you name it.


Vi rammer med andre ord brugeren før købsprocessen, og derved køber vi os ind i en ide før konkurrenterne!


Hvorfor annoncere på Pinterest?

Hvis du ikke kan se potentialet i ovenstående, så kan det måske hjælpe med mere konkrete data og facts?

Men også i Danmark følger platformen godt med og der er grundlag for at nå en betydelig del af den danske befolkning gennem Pinterest. Pinterest har fået et kæmpe boost i 2020 i Danmark, og udover 1.1 million brugere, ser vi også at 69 % af brugerne er kvinder, 30 % er mænd og den primære aldersgruppe er mellem 25-45 år. Millennials målgruppen stortrives på platformen og det er også her vi ser de bedste konverteringsrater.


Der kan altså sagtens være et uudnyttet potentiale for din virksomhed.


Annoncering på Pinterest

Pinterests setup er meget identisk med det som Facebook benytter. Der er en lang række af opsætningsmuligheder af kampagner og du har mulighed for at opsætte skræddersyede kampagner, der matcher dine målsætninger – uanset om det er benhårde konverteringer eller branding.

Under kampagnemål er der også andre typer af målretninger, som du kan finjustere i forhold til. Herunder automatisk målretning, demografi, kundelister, interesser, søgeord eller samme adfærd. Mange af dem kender du nok allerede fra Facebook.


Sådan ser annoncerne ud

Som på Facebook indgår annoncerne på Pinterest naturligt i feedet, så de ligner organiske opslag. Du har mulighed for at vælge mellem 4 primære annonceformater: Promoted pin, karrusel, kollektion og video.



Herunder kan du se et eksempel, hvor feedet blandt andet viser en annonce for Louis Poulsen og Bedre Nætter, ved en generisk søgning på ”Dream rooms”.



Vores learnings med Pinterest annoncering


Vi har siden december 2020 annonceret på platformen for nogle af vores kunder, og vi har bestemt ikke været skuffet over kanalen!


Baseret på en 60 dages testperiode med et b2c interiør brand har vi blandt andet annonceret i 10 Europæiske lande, hvor der er blevet genereret over 4 millioner eksponeringer med klikpriser 90% billigere end hvad vi har oplevet i samme periode på Facebook. Vi kan især fremhæve potentialet på det Franske, Svenske, Hollandske og Belgiske marked, hvor vi har set fordelagtige resultater. Men det danske marked er bestemt heller ikke at kimse ad.


Derudover har vi set at platformen ikke bare er god til at skabe brandawareness, men konkrete konverteringer. Sammenlignet med resultater på Facebook har vi set en forbedring af ROAS på intet mindre end 779%. Det er altså resultater, der er til at mærke på bundlinjen!


Med andre ord, har vi oplevet ekstremt lave klikpriser og et blue ocean marked, der er værd at kigge nærmere på, særligt hvis du henvender dig til det kvindelige segment, sælger produkter i kategorierne indenfor interiør, fashion, gastronomi, DIY og styling.


Vil du også i gang med Pinterest annoncering?


Hvis du er blevet fristet til at tilføje Pinterest annoncering til dit PPC-mix, er du meget velkommen til at kontakte os. Vi tager gerne en snak om hvordan Pinterest kunne være en mulighed for din virksomhed.