top of page

Sociale medier er 2021s handelsplatforme

Sociale medier har længe spillet en stor rolle i markedsføringen af webshops. I de senere år er shoppefunktioner dog blevet mere og mere udbredte på kanalerne. Vi spår derfor at 2021 bliver året, hvor social commerce får sit gennembrud.


Call to action-elementer, der har sendt potentielle kunder videre til din webshop, såsom "Køb nu"-knapper ved produktopslag (Facebook) og "Swipe up"-funktionen i diverse stories (Instagram) har været de mest udbredte shoppefunktioner de seneste par år. I 2020 har flere sociale medier endvidere integreret endnu flere shoppingværktøjer, der gør platformene til deciderede salgskanaler, hvor potentielle kunder både kan se, sammenligne og købe deres varer direkte på kanalen. Det har affødt begrebet: Social Commerce, der dækker over alle aktiviteter på sociale medier, der bidrager målrettet til salg, og skaber nye muligheder for dit digitale salg og yderligere omsætning gennem sociale medier. Indtil nu har salg gennem sociale medier primært været drevet af Facebook og Instagram, men i 2021 vil sociale medier som Snapchat, Pinterest og TikTok også få en del af kagen (mediebudgettet).

Snapchat arbejder fx med at fusionere social interactions med commerce gennem nye tiltag og samarbejder med bl.a. Vivino og Yuka, som muliggør at brugerne kan scanne og købe vin og mad. De sociale medier er stærkt inspirerede af de kinesiske platforme, som er meget længere fremme i integrationen mellem social interaktion og commerce. I Kina udnytter man bl.a. social data og gamification på sociale medier til at understøtte handel i langt højere grad, hvilket bl.a. skyldes deres manglende restriktioner på brug af persondata.

Corona har sat turbo på

Folk har handlet endnu mere online, end de plejer, hvilket har fået virksomhederne til at prioritere online marketing højere. Q4 tegner til at blive det kvartal i historien, hvor virksomheder verden over har brugt flest penge på annoncering på sociale medier. Denne tendens vil fortsætte ind i 2021, virksomhederne vil i stigende grad prioritere annoncering på sociale medier og dermed også justere hvem der sidder med dette ansvar internt i deres organisation. Vi kommer derfor til at se en stigende professionalisering af SoMe hos virksomhederne.

Tech med tech på

Sociale medier vil på sigt blive integreret med talenavigation. Folk vænner sig i stigende grad til at kunne kommunikere via tale med fx “Siri” og Googles ”Home Assistant”, og vi vil derfor måske allerede næste år begynde at se små beta-tests, hvor Facebook søsætter nye funktioner med integration til tale. Et andet område som de store sociale medier arbejder med er Virtual Reality. Senest har Facebook lanceret deres nyeste skud på VR-stammen: Oculus quest 2, og der er ingen tvivl om, at Facebook tror på, at VR bliver dominerende i fremtidens oplevelse af sociale relationer og underholdning. Facebook har fx allerede i dag integreret sociale netværksfunktioner i deres VR-headset. 2021 bliver dog næppe året, hvor VR får sit gennembrud, men vi kommer lidt nærmere.


Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page